2013: Albums of the Year (# 10 - 1)

 
De tien beste platen die ik dit jaar heb gehoord... Klik op de titel van het album om te luisteren, enjoy!

10. Tall Black Guy - 8 Miles to Moenart (First Word)

Dat Tall Black Guy een steengoede producer was, wist ik al langer. Dat hij een meeslepende beatplaat als '8 Miles' in de vingers had, heb ik echter nooit vermoed. Wie beweert dat beats geen emoties kunnen losweken ziet bij deze zijn ongelijk bewezen...


9. Thundercat - Apocalypse (Brainfeeder)

Naast Robert Glasper was het vooral de onnavolgbare basvirtuoos Steve Brunner aka Thundercat die bewees dat jazz nog steeds springlevend is...





8. Run the Jewels - Run the Jewels (Fool's Gold)

Killer Mike en El-P stonden vorig jaar beiden in de top 10, in 2013 doen ze dit gewoon over onder hun 'Run the Jewels'-moniker. El Producto's tank is duidelijk nog lang niet leeg...





 


7. Free the Robots - The Balance (Free the Robots)

Chris Alfaro runt een restaurant/boekenhandel maar vond de tijd om een psychedelische beattrip in elkaar te draaien: 'The Balance' is een boeiende reis langs desolate landschappen, vervallen ruimtestations en enge circustenten...




6. Quasimoto - Yessir Whatever (Stones Throw)

Je kan gerust argumenteren dat dit meer een reissue is dan een nieuwe plaat, maar daar trek ik mij in het geval van de immer hilarische Lord Quas niets van aan: 'Yessir Whatever' is een prachtig overzicht voor de fans en het ideale startpunt voor de nieuweling...


 

5. Queens of the Stone Age - ... Like Clockwork (Matador

De nog steeds aan cool winnende Josh Homme en zijn Queens speelden in amper 10 songs alle concurrentie naar huis. Aanrader voor wie onder de douche graag eens z'n kopstem bovenhaalt...






4. Tanya Morgan - Rubber Souls (Imprint One80)

Donwill en Von Pea zijn voor mij het nieuwe De La Soul: intelligent, grappig, soulful én dope. Hiphop zoals het hiphop hoort te klinken... 






3. Machinedrum - Vapor City (Ninja Tune)

De rollercoasterride naar 'Vapor City' is een trip die we nog veel zullen maken: snel, spannend en opwindend maar tegelijkertijd angstaanjagend en af en toe zelfs misselijkmakend. De innovatiedrang van Travis Stewart blijft me verbazen...




  
2. Oddisee - Tangible Dream (Mello Music Group)

Weinig platen raakten me in 2013 zo hard als Oddisee's 'Tangible Dream'. Hoe vaker ik het album hoorde, hoe meer ik ervan overtuigd raakte dat AmirMohamed el Khalifa niet enkel een groot artiest is, hij is ook een groot mens. Misschien wist u het nog niet, maar Oddisee is uw nieuwe favoriete rapper...







1. Coultrain - Jungle Mumbo Jumbo (Plug Research)

Barokke zanglijnen, bizarre frasering, vreemd kronkelende melodieën en instrumentals waar kop noch staart aan te krijgen valt: ik rilde van plezier toen ik dit album voor het eerst te horen kreeg en die 'thrill' is nooit overgegaan... Doe de artiest, mij én uzelf een plezier en schaf u 'Jungle Mumbo Jumbo' aan. You will not be disappointed...   

Comments